Sunday, December 19, 2010

Meraih Kasih Allah


Tergiang-giang mutiara kata dari guru-guruku. Semoga Allah merahmati ibu bapaku dan guru-guruku. Ameen.

1. Takut Kepada Allah vs Takut Kepada Makhluk Allah.

Jika takut kepada makhluk Allah, kita akan lari daripadanya. Tetapi takut kepada Allah menyebabkan manusia berusaha untuk mendekatkan hubungannya dengan Al-Khaliq (Maha Pencipta). Dibuktikan kepada perbuatan, perkataan dan hati yang sentiasa malu kepada Allah yang Maha Mengetahui dan Mengawasi.

2. Cinta vs Kasih

"Cinta" adalah perkataan yang berbaur dengan nafsu. Yang lebih tepat adalah kasih kepada Allah. Mengapa? Sesungguhnya kasih kerana Allah menghasilkan insan yang berusaha menjaga batas-batas yang dikehendaki oleh Allah. Adakala tewas dengan nafsu dengan kelemahan sebagai manusia. Kasih kepada Allah dibuktikan dengan kasih kepada Al-Quran. Kasih kepada Al-Quran dibuktikan dengan kasih kepada Sunnah Rasulullah SAW.

3. Doa Nabi Daud Bagi Meraih Kasih Allah Serta Agar Direzekikan dengan Amalan Soleh

Rasulullah shollallahu 'alaih wa sallam bersabda, yang bermaksud :

"Di antara doa Nabi Daud 'alihis-salaam ialah: "Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu kasih-Mu dan kasih orang-orang yang mengasihi-Mu. Dan aku memohon kepada-Mu amalan yang dapat mengantarku kepada kasih-Mu. Ya Allah, jadikanlah kasih-Mu lebih kukasihi daripada diriku dan keluargaku serta air dingin."

Dan apabila Rasulullah SAW mengingat Nabi Daud 'alihis-salaam, beliau menggelarinya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah."

(Hadis Riwayat at-Tirmidzi 3412)

No comments:

Post a Comment